29 Ağustos 2008

NEY ve Yansımalar Sonbahar Nota

Yazı yazmayalı baya bir zaman oldu. İş, güç, okul derken bu köşemizi unuttuk. Gerçi yazacak çok şey çıktı ama ya vakit bulamadım ya da üşendim. Bu yazıdan sonra burada sadece JAVA ile ilgili yazılar olmayacak. Bundan sonra farklı konularda da hayatımda gördüklerimi, duyduklarımı ve yaşadıklarımı paylaşacağım. Paylaşmanın bir alanda olması diğer alanlarda bilgi kısırlığına neden olacak endişesiyle bu kanıya vardım. Bu yazıyı yazdığım sırada yaklaşık 1 senedir NEY kursuna devam ediyor olacağım. NEY benim için yıllardan beri içimde kalmış bir uhde idi. Bu görevi de ancak ve ancak çalışma hayatına atıldıktan 3 yıl sonra yerine getirebildim. Kurs olarak Cevizli Maltepe İSMEK kursuna devam ettim. Buradan hocamız Serpil CEYLAN'a teşekkür ediyorum. Saolsun sabrederek tüm öğrenciler ile teker teker ilgilendi. NEY enstrümanı gerçekten sabır isteyen ve insana sabrı öğreten bir enstrüman. NEY için enstrüman demek biraz basit kalıyor sanki. NEY çok değişik bir varlık diyebilirim. NEY'in sesi gerçekten insan sesine en yakın ses. NEY üflemek ve dinlemek insanın inlemelerini dışa vuruyor. NEY ile inlemelerinizi dillendiriyorsunuz. NEY bir kamış, basit bir tahta parçası diyenler vardır. Ama insanda bıraktığı etki büyük. Diğer enstrümanların önemi büyük tabi ama NEY aralarında en mütevazi olanı. Bir kamış, hafif, taşınması kolay ve sesi dinleyen herkesi etkileyebiliyor. Nasıl mütevazi insanı herkes sever, gururlu olma insanlar tarafından hoş karşılanmaz. NEY'de ben bu mütevaziliği gördüm. Bir kamış dedik, ama size boynunuzu eğdiriyor. Gururunuzu ayaklarınızın altına almanızı sağlıyor. NEY inler, insan inler, diğer sesler duyulmaz olur. Günlük yaşamın hızlılığı insanı sakin olmaktan alıkoyuyor, her işte bir panik, heyecan, stres oluşuyor. Bu tarz dertlerden muzdaripseniz NEY üflemenizi tavsiye ederim. En azından bir enstrüman ile uğraşmak gerektiği kanaatindeyim. Neyse yazının başlığından baya bir uzaklaştım. Sevgili Serpil CEYLAN hocamızın tahsis ettiği Yansımalar grubunun Sonbahar parçasının notasını sizinle paylaşmak istedim. Bu parçanın o güzel melodisi sayın Birol YAYLA'ya aittir. Yansımalar grubu hayranı ilerde bu grup ile ilgili düşüncelerimi de paylaşmak isterim.

19 yorum:

Melih Birim dedi ki...

tesekkurler notalar icin, bu arada yeni notalari ve ney hakkinda yazilarinida bekliyoruz serkan,

gokhanalper dedi ki...

çok teşekkürler hocam hem yazın hem paylaşımın için selmetle...

Serkan Yıldırım dedi ki...

Bir şey değil ne demek...

Adsız dedi ki...

notalar için teşekkür ediyorum.ben de iki yıldır ney üflüyorum ve bu enstrumanı şiddetle tavsiye edenlerdenim:)

Serkan Yıldırım dedi ki...

Rica ederim, nefesinize kuvvet...

Adsız dedi ki...

çok fazla bi nota bilgim olmamasıyla birlikte bi şey sormak istiyorum.elimdeki; kız ney, B(si) klavye.sesler olması gerekenden daha tiz çıkıyor.örnek vermek gerekirse:esere başlarken ilk notamız mi(hüseyni) mesela değl mi.ben onu re(neva) basınca istenilen sesi çıkarabilyorum.transpozunu mu alıyoruz acaba?ikinci bi sorum da;notaların üzerine eklenmiş olan A ve K harfleri ve küçük onaltılık notalar.bunların ne anlama geldiğini açıklarsanız çok istifade etmiş olucam.şimdiden teşekkürler:D

Serkan Yıldırım dedi ki...

Merhaba,
Kız Ney'in akordu Si'dir. Yani piyanonun 440 hz la notasına göre kız neyin la notasına bastığınızda Si sesini alırsınız. Yani bir nota aşağıya kaymış olursunuz. Buna göre mi notasına bastığınızda mi değilde fa# sesini alırsınız. Bu nedenle Re notasına bastığınızda mi notasını elde edersiniz kız neyde. Bu nedenle parçayı kız neyle çalacaksanız dediğiniz gibi mi notasını re alarak transpose etmeniz gerekir. Zaten albümde Şenol Filiz mansur ile icra etmiş eseri. Mansur ney'in akordu la'dır. Yani la notasına bastığınızda piyanonun la notasının aynı frekansını alırsınız. Eserdeki A ve K harfleri Neva (Re) notasının açık veya kapalı basılacağını gösterir. Biliyorsunuz önden 2. ve 5. delikleri kapatırsanız açık re, tüm delikleri kapatıp biraz hızlı üflediğinizde kapalı re'yi elde edersiniz. Umarım yardımcı olmuşumdur...

Serap dedi ki...

merhabalar,
ben ney'de henüz çok yeniyim.3 aylık bir kurs aldım ve sadece 7-8 parça üfleyebiliyorum.Kurs bitince aldığım kursun yeterli olmadığını ve kendi kendime ilerleme kaydedemeğimi gördüm.bi kaç yere daha başvuru yaptım ve cevap bekliyorum.Ne yazık ki çevremde de ney ile ilgilenen çok fazla insan yok.Artık ney konusuna yalnız olduğumu düşünmeye başlamıştım ta ki burayı keşfedene kadar.Lafı fazla uzattım sanırım.Kısacası paylaşımlarınız için teşekkür etmek istemiştim :)

Serkan Yıldırım dedi ki...

Serap Hanim Ney'e baslangiciniz hayirli olsun oncelikle. Baslangicta sunu soylemek isterim, insan bir şeyi severse üzerine düşer, kafasinda, düşüncelerinde sevdiği şey onu meşgul eder. Demem o ki Ney'i sevin, severek üfleyin, üflediğiniz parça sayisi artsin diye üflemeyin, onu üflemenizin nedeni huzur bulmak, keyifli bir lezzet almak olsun. Iste o zaman neyi elinizden birakmazsiniz ve yalniz kalmazsiniz. Neyi sevmenin yolu bence ustadlarin ney taksimlerini bol bol dinlemektir ve bir ustad ile meşk etmektir. Cunki olay sadece üflemek değil, muhabbettir ayni zamanda. Umarim ney ile olan baslangiciniz hayirlara vesile olur, selametle...

Unknown dedi ki...

selamün aleyküm ahocam. bloğunuzu yeni gördüm. acaba ruhumun sesi adlı parçanın notaları var mı sizde. bi de daha önceki notalar için çok teşekkürler. bir türlü bulamıyordum. artık siz de ney hocamsınız. rahatsız olmazsanız ney hakkındaki sorularımı size yöneltebilir miyim. Alla'a emanet olun selam ve duayla...

Unknown dedi ki...

selamünaleyküm hocam. bloüunuzu yeni gördüm. çok sevindim. notalar için çok teşekkür ederim. acaba siz de ruhumun sesi adlı parçanın notaları var mı. onları da paylaşırsanız çok sevinirim. Allah'a emanet olun selam ve dua ile...

Serkan Yıldırım dedi ki...

Merhaba Elif Hanım, tabiki sorabilirsiniz, bildiğim kadarı ile yardımcı olmaya çalışırım.

Serkan Yıldırım dedi ki...

Merhaba Elif Hanım,

Dediğiniz parçanın maalesef elimde notası yok. İyi günler...

Unknown dedi ki...

selamün aleyküm hocam. size bri sorum olacaktı. ben ney çalışırken uzun notalara nefesim yetmiyor yarıda kesmek zorunda kalıyorum kendimi kasınca da ses çok pürüzlü ve zayıf çıkıyor. bu yüzden ilerleyemiyorum. şu an sonbahar parçasını üflemeye çalışıyorum ama ilk iki satırı geçemedim. acaba bir öneriniz var mı. nefes sorunumu nasıl halledebilirim. selam ve duayla...

Serkan Yıldırım dedi ki...

Merhaba Elif Hanım,

Nefes alma şekliniz yanlış olabilir. Nefes alırken iki parçalı nefes almanız faydalı olacaktır. Nefes alırken ilk olarak diyafram nefesi alıp daha sonra normal nefes devam edeceksiniz. Yani nefes alırken nefesi sanki karnınıza dolduruyormus gibi alacaksınız. Diyafram dolunca ciğerlerinize de nefesi doldurup daha sonra üfleyebilirsiniz. Bu tarz nefes alma ilk başta alışması zor olabilir. Fakat alışınca nefesinizi daha verimli kullanırsınız.
Ayrıca bence ilk olarak uzun uzun neydeki perdeleri üfleme çalışması yapın. Yapın ki perdelere hakim olabilesiniz. Bu çalışmada kuvvetli nefes ile denemeler yapın, zayıf nefesle denemeler yapın. Bu çalışmalarda 2 parçalı nefes almaya dikkat edin derim.

İyi çalışmalar...

Adsız dedi ki...

Merhaba Serkan Bey, Öncelikle bu yazınız için çok teşekkür ederim. Ben ney kursuna başlamak istiyorum. Duydum ki, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı İSMEK' e ait ücretsiz ney kursları varmış. Acaba yararlı olur mu? Son olarak, siz ney üflemeye yeni başlayan biri için acaba hangi ney ile başlasak iyi olur (Kız, Mansur, v.d)?
İyi Günler

Serkan Yıldırım dedi ki...

Merhaba, Ben de İSMEK kursları ile ney üflemeye başladım. 1 sene kadar devam ettim. Bu süre zarfında ney üflerken bir takım alışkanlıklar edindim. Fakat daha sonra 3 sene profoesyonel bir Neyzen'den ders aldım. Kendisi klasik ney üfleme tavrını çok iyi bilen biridir. İsmek'de kazandığım alışkanlıkların bazıları klasik tavıra muhalif idi. Bunları unutmak zor oldu. Bu nedenle tavsiyem klasik ney üfleme tavrını bilen bir hocadan ders almanızdır.

Adsız dedi ki...

Hocam ben 16 yaşındayım neye merak saldım kız ney aldım şimdi az çok üflemeye çalışıyorum notaları çıkartıp sesleri veriyorum bana tavsiye edebileceğiniz şeyler varsa okumaktan çok mutlu olurum şimdiden teşekkür ederim

Serkan Yıldırım dedi ki...

Merhaba,
Benim nacizane tavsiyem bol bol ney taksimi dinlemeniz ve iyi bir hocaya talebe olmanizdir. Tabiki okuyunuz, neyin ufleme teknigi, notalarin yerleri vs. bilgiler onemlidir. Bunun icin benim bildigim Sencer Derya ve Aziz Şenol Filiz'in ney uzerine yazdiklari bir kitap var. Ayrica internette de cesitli yazilar bulabilirsiniz. Fakat kulağa ney sesinin ve notalarin oturmasi icin dinlemeniz cok yararli olur. Iyi bir hoca bulabilirseniz de neyi uflemeye dogru bir sekilde baslar yanlis aliskanliklardan kurtulmus olursunuz.